Zaterdag de testloop om je snelheid te leren

Afgelopen zaterdag hebben we de "oefentempo" training gedaan. Een training waar iedereen leert wat de goede snelheid is voor de verschillende trainingstempo's die je tijdens je training moet lopen. Een belangrijke training, want trainen op de juiste snelheid is erg belangrijk wil je optimaal trainen voor je mogelijke doel, het beste uit je zelf te halen tijdens hardloopwedstrijden. Het gevaar ligt er niet in dat men te langzaam loopt maar eerder dat men te snel loopt. Ook tijdens deze oefentraining bleek dat weer. Dat blijkt wel uit de gegevens die ik van Ronald, één van de deelnemers, heb gekregen.

Ook uit deze gegevens bleek weer dat het toch erg moeilijk is om vast te houden aan het juiste tempo. Veel van de tempo's gingen nog te snel. En dat terwijl bij bijvoorbeeld bij de methode Verheul vak gezegd wordt: "Je kunt beter 10 sec. te langzaan lopen dan 2 te hard". De reden is met name dat, als je te hard loopt, je de verkeerde energie systemen traint en de verkeerde spiervezels. Ronald, dank voor de duidelijke grafieken!

grafiek1
grafiek2
De training bestond uit:
Oefentempoloop rondje Som/Okken, 10 min. RDL, 8’ VDL, 6’ TDL en 4’ IL, P = 2 min. als laatste 2 x 200 meter IK. Goed te zien is het geleidelijk toenemen van de hoogte van de hartslag in overeenstemming met de steeds hogere loopsnelheid. En ook goed is te zien dat op de grafiek van de hartslag van Ronald, dat 200 meter te kort is om een duidelijk en goed beeld te krijgen van de hartslag, uiteindelijk zou deze natuurlijk met deze snelheid de hartslag hoger moeten zijn, alleen is daarvoor de gelopen tijd (tijdens de 200 meter) te kort. Anders zou die zeker boven die van de 4 min. Interval lang uitkomen.

Zoals je ziet is er lekker gewerkt, en de volgende keer komt het vast helemaal goed en loopt iedereen precies in de goede snelheden. Oefening baat kunst tenslotte!

blog comments powered by Disqus