Voor de vierde keer rennen in de sneeuw!

Dachten we vorige week nog: dat is wel het toppunt, al drie keer lopen met sneeuw krijgen we afgelopen zaterdag weer een sneeuwtraining. En net als vorige week hebben we weer erg genoten van het landschap. Weer sprookjesachtig mooi met nu sneeuw op de grond en rijp in de bomen. Hier een opname van een loopvorm die we in de warming-up hebben gedaan, speciaal bedoelt voor zoals de naam van warming-up al zegt, om lekker warm te worden. En dat kan ook met heel veel lol! Laugh

M’n Iphoontje zat natuurlijk in een armtasje en daardoor, of door de „audio-uitstand” -komt ook nogal eens voor op m’n Iphone, mist helaas het geluid, anders was het nog duidelijker geweest dat de oefening met veel Laugh uitgevoerd werd.

Even later hebben we ook de oefening gedaan van 10 meter, 13 seconden en minimaal 20 passen per been. Een oefening bedacht door Gordon Pirie.

Allererst een prachtig filmpje uit 1954, Pirie in actie, let ook op de grote massa aan publiek bij deze wedstrijd. Country cross was altijd een erg populaire sport in Engeland waar niet alleen veel lopers voor kwamen maar ook veel toeschouwers.


– Het juiste hardlooptempo voor mensen is tussen drie en vijf stappen per seconde. De eerste is de vuistregel dat je altijd een hogere pasfrequentie moet aanhouden dan die waar je van nature toe geneigd bent. ‘Try to maintain a quicker tempo than is natural.’ (blz. 17). 'Try to take a quicker stride than is natural. Quicken up!' (blz. 24)...het lopen van 10 meter in 13,33 seconde (66,66 / 5) waarin je 40 passen maakt (20 per been) of 20 meter in 26 seconden waarbij je 80 passen maakt (40 per been). Later kun je dan langere stukken laten lopen in ook hogere snelheden waarbij je minimaal deze frequentie aanhoudt.


Meer over Pirie:

Gordon Pirie (ex-wereldrecordhouder op o.a. de 5000m, de eerste loper onder de 14 minuten) geeft een aantal nuttige praktische aanwijzingen in zijn postuum in 1996-2004 door Dr John S Gilbody gepubliceerde: Gordon Pirie: Running Fast and Injury Free.



blog comments powered by Disqus