Marcel en de Ooyse Landloop en de VPRO gids doet ook aan Pilatus?

slide1
Op de tweede Pinksterdag werd de Ooyse Landloop gehouden. Een wedstrijd door Ooy en Oud-Zevenaar. En ik weet zeker dat daar 1 Warnsborn loper heeft meegedaan. Namelijk Marcel, Marcel liep daar de tijd 33.06. Marcel was daar helemaal niet tevreden over maar met het testrondje van een paar weken terug was dit toch al veel beter. Denk wel Marcel dat binnenkort een tijd van rond de 30 vast mogelijk gaat worden. Heb je er ook gelopen? Stuur even een mailtje of zet je tijd onder neer als reactie!
pilatus
En hierover later meer, want moet het eerst nog lezen, maar op de cover van de nieuwe VPRO gids staat een tekening over Pilatus. Je weet wel, oefeningen voor o.a. Core-Stability. Dat dus al veel eerder toegepast werd, op zijn eigen manier, door Verheul in zjin methode. Dat de VPRO zo sportmindend is, grappig.
De VPRO gids geeft extra informatie d.m.v. layar, (een app waarmee je extra informatie kunt ophalen, bijvoorbeeld als je als toerist in een toeristische stad loopt. meer informatie over Layar!) Via „Layar” ga je naar een film van een workshop van ± 30 minuten met basis oefeningen. Kun je op de beste wijze achterkomen nl. voelen wat Pilates inhoudt. Ga er maar vanuit dat enkele oefeningen nog in de training terug zullen komen. En dat ik er hier dieper op in ga komt natuurlijk dat bijvoorbeeld de Methode Verheul ook veel, op hun eigen maar deels ook vergelijkbare, wijze, ook één van de aandachtspunten is het ontwikkelen van een sterke „core’.


Enkele citaten uit het artikel uit de VPRO gids: Levensverhaal

Een ziekelijk jongetje in 1883 geboren in Mönchengladbach dat gaat turnen om zijn lichaam stuk te maken. Een jongeman die naar Engeland vertrekt om daar als bokser en circusartist te werken, waar hij vanwege zijn Duitse nationaliteit geïnterneerd wordt als W.O. 1uitbreekt. Hoe hij in het kamp op het Isle of Man gewonde medegevangenen traint, liggend op hun bed, en daarbij gebruik maakt van de bedveren. Hoe hij die uitvinding later toepast bij de ontwikkeling van zijn trainingsapparaten met veren waar hij het patent op heeft, met namen als de Reformer en de Cadillac. ln de jaren 20 vertrekt hij naar Amerika. Op de boot ontmoet hij de vrouw met wie hij tot het einde zal blijven, Clara, en met wie hij een eigen studio opent in New York, die ook tot het eind van zijn leven blijft bestaan. Hij sterft in 1967 in New York, 84 jaar oud.



Zijn werk:

Joseph Pilates schreef twee boeken: „Returm to Life Through Contrology” en „Your Health”. ‘Contrology’ dat wil zeggen dat door controle, door een regie van de geest, je een sterk powerhouse kunt ontwikkelen: de buik en dan de diep liggende spieren, en rondom, ook de onderrug. Dat geeft een soepele ruggengraat en natuurlijke bewegingen — als bij een kat of bij een baby. Hij zet zich af (zo vroeg al, in de jaren dertig en vijftig) tegen al die geestarme krachttrainingen die je alleen maar dikke spierbundels opleveren maar geen gezond lichaam.



Hoe kan het, vraagt ik (Djoeke Veeninga, schrijfster van het artikel in de VPRO Gids) Lolita, dat een man die als een loot aan de veelzijdige boom van de Körperkultur hier ontsproten, zijn leven lang weinig succes had in de VS, nu gevolgd word door zoveel mensen op de hele wereld? ‘Hij;was zijn tijd vijftig jaar vooruit. Daarom sloeg het toen niet aan, het was te onbekend om te denken vanuit body and mind. We weten nu veel meer over het lichaam en begrijpen dat het werkt!’ En dan loopt ze weg, bijna tachtig, om een Pilates les te gaan geven. Het levende voorbeeld van de woorden van ]oseph zelf, die zei: ‘We gaan te vroeg met pensioen en we gaan te vroeg dood, our prime of life zou in onze zeventiger jaren moeten zijn en ouderdom pas tegen ons honderdste.’



Ervaringen:


Kloet Overbeeke:

... is drie keer aan haar hernia geopereerd, maar heeft sinds ze vijf jaar geleden met pilates begon nooit meer last gehad.


Huub Stapel

...kon op een gegeven moment niet meer het toneel op, omdat hij scheef stond van de rugpijn. Hij doet nu drie maanden pilates en heeft geen centje last meer. Hij vervloekt Plotnikova (de trainster) zeven keer in het uur, maar noemt zowel pilates als Tatjana het beste wat hem ooit qua sport is overkomen. Stapel: ‘Ik heb altijd veel bodybuilding gedaan, maar pilates is effectiever. Je traint gericht spiergroepen en je rompstabiliteit, zo’n beetje de belangrijkste die je hebt. Maar ja, dat takkewijf he...‘zegt hij, wijzend op Plotnikova.


De zeventienjarige Reinout Mensingh

...deed krachttraining op de sportschool, maar liep op een zeker moment krom van de rugpijn en kreeg hoofdpijn van het vastzitten van zijn spieren. Zijn moeder stelde pilates voor. ‘De eerste keer dat ik hier kwam dacht ik: wat moet ik hier mee?’ herinnert Mensingh zich. Maar ik merkte snelresultaat. Alles ging rechter zitten en werd rekbaarder. Het voelt ook gewoon chili. Ik doe hiermee ondertussen kracht op, want ik doe best heftige shit. Oefeningen waarvan je niet per se verwacht dat ze zwaar zijn, maar het wel zijn.’ ...... Op de sportschool maak je problemen, met pilates los je ze op.’



De artiesten van Cirque du Soleil.

...de dertigjarige Alexander Zhembrovskyy is danser bij het Nationaal Ballet en komt gemiddeld één keer per week voor les bij Bodyvìta. Thuis en onderweg met voorstellingen doet hij dagelijks pilates oefeningen op de mat, als warming-up als hij moet dansen. ‘De wervelkolom is vaak het zwakste punt bij mannelijke dansers,‘ weet hij uit ervaring. ‘De spieren rondom de wervelkolom train je sterk met pilates, daar heb je met dansen veel profijt van. Ook oefen je in het beheersen van je spieren, wat ook goed van pas komt bij dans.’



Uit de VPRO gids #21 geschreven door Djoeke Veeninga en Jonathan Maas

Een speellijst met meer dan 60 oefeningen, zo ongeveer alle basisoefeningen van Pilatus kun je hier vinden op You Tube.

blog comments powered by Disqus