Hardlopen voor beginnerstip - kleding

We zijn nu flink in de winter beland. De temperatuur valt op dit moment nog mee, maar de kans bestaat dat het toch nog flinker kouder kan gaan worden, daarom goed om met name voor de minder ervaren beginners iets meer te vertellen over kleding. Als je naar een hardloopspeciaalzaak gaat krijg je als je opzoek gaat naar kleding vaak het verhaal te horen over het 3 lagen systeem, met name voor je body. Wat houdt dat in?

Een citaat uit het e-Book "Hardlopen voor Habitat";

Gebruik als eerste kledinglaag functionele onderkleding. Deze laag ligt direct op de huid en zorgt ervoor dat transpiratievocht wordt afgevoerd van het lichaam naar de buitenste laag van de kleding. De tweede laag dient om de lichaamswarmte constant te houden bij de koudere weertypes. Als het goed is zorgt het materiaal van de tweede laag er voor dat overtollige warmte en transpiratievocht wordt afgevoerd naar de buitenste laag. Deze buitenste laag (derde laag) is de beschermend tegen wind, kou en regen. Het betreft hier vaak een functioneel trainingsjack of een shirt met vergelijkbare eigenschappen. Ook deze laag is ervoor om overtollige warmte en transpiratievocht af te voeren.


M.b.t. je benen is het belangrijk dat je niet te lang in je korte broek blijft hardlopen. Zorg ervoor dat je beenspieren snel op temperatuur zijn, anders is de kans op blessures groot.

 

3lagenprincipe

Hou echter wel in de gaten dat je niet te warm gekleed op pad gaat. Het gevolg is dat je met wind mee gaat zweten en dat je zodra je de andere kant opgaat, met windtegen, enorm gaat afkoelen. Met name met temperaturen onder nul, duurt gelukkig vast nog een poos, moet je daarvoor altijd heel goed uitkijken. Dat is het essentieel dat je de route aanpast aan de wind, in het begin, koud, windtegen, terug naar huis/auto of wat je start en eindpunt mag zijn, lekker warm met de wind mee.

Zelf kleed ik mij bij temperaturen onder nul als onderlaag een functioneel t-shirt met lange mouwen, gevolgd door een (bijvoorbeeld een mooi groen t-shirt met daarop het logo van Loopgroep Warnsborn ) en dan een iets dikkere trainingsjack. Moet daarbij natuurlijk ook de wind niet doorlaten. Voor de benen heb ik zo rond de -5 en -10º C. een dikkere legging aan met daarover en loszittende hardloopbroek. Nu misschien nog niet echt nodig maar als maar als de duurlopen langer worden is het voor mannen raadzaam om hun mannelijkheid extra te beschermen. Zelf doe ik dat, lekker simpel, met het opvulling van een aantal lagen toiletpapier. Werkt prima!
En natuurlijk handschoenen, voor mezelf vaak alleen de eerste 10 minuten. Daarna worden ze vanzelf warm en doe ik ze vaak weer snel uit. Ter voorkoming van, brrr, zweethandjes.

Voor de kleding heb ik verder nog even een rondgeneusd op het o, zo grote, world wide web, en kwam voor de dames tot nu toe de beste uitleg over het hoe, waarom en vooral het nut van de sport bh, van de website van een leverancier van deze producten, nl: Runnersworld:
Erna Redecker van Runnersworld Hoorn geeft antwoord op het thema: waarom is het dragen van een sportbeha voor een vrouw belangrijk?
bh
Sporten en je borsten

Wanneer je sport beweeg je actief. Vanzelfsprekend bewegen je borsten mee. Je borsten bevatten geen spieren, maar bestaan uit vetweefsel, bindweefsel, vocht en klieren. Je kunt je  borsten niet trainen, omdat er geen spieren zijn die je kunt trainen. Tijdens het sporten kunnen er dus ook geen spieren de beweging opvangen.


Ongecontroleerde bewegingen

Wanneer je sport maken je borsten ongecontroleerde verticale en zijwaartse bewegingen Afhankelijk van het formaat en het gewicht van je borsten, komt er tijdens loop- en springbewegingen veel druk en trekkracht te staan op de huid en het weefsel daar onder. Alleen de huid en enkele dieper gelegen rekbare structuren houden de borsten op hun plaats. Op de langere duur rekt het de huid en het weefsel eronder uit, waardoor de borsten gaan hangen. Wanneer dit is gebeurt, is dit niet meer te herstellen. De opspringende bewegingen van je borsten kunnen ook leiden tot overbelasting van nek en rug, omdat deze onder druk komen te staan. 


Waarom een sportbeha?

Eén van de belangrijkste aandachtspunten voor een vrouw bij het sporten is daarom dat je borsten goed ondersteund worden. Alleen een professionele sportbeha biedt voldoende steun, om zo de stevigheid van je borsten te behouden. Het dragen van een sportbeha verhoogt de comfort tijdens het sporten en je ‘spaart’ je gewone beha’s.


Bewegingen beperken

De sportbeha’s zijn speciaal ontwikkeld om bewegingen tijdens het sporten te controleren. Door het dragen van een sportbeha wordt 74% van de bewegingen opgevangen. Bij een gewone beha is dit slechts 38%. De sportbeha’s geven optimale ondersteuning aan de borsten. Het opspringen van de borsten wordt beperkt, door gebruik van stevige materialen, brede banden en speciale steungordels. Hierdoor bewegen de borsten met je lichaam mee en wordt de kans op overbelasting en beschadiging verminderd.


Materiaalgebruik

Een gewone beha is niet bedoeld om mee te sporten en zal ook sneller slijten. Het materiaal is daarbij niet berekend op transpiratie. Het materiaal ademt niet en rekt niet mee waardoor het kan gaan schuren op de huid. Ook door de beugels kunnen irritaties ontstaan. De sportbeha’s zijn gemaakt van de vochtregulerende materialen zodat de huid droog blijft aanvoelen. Deze materialen zijn erg stevig en gaat ook erg lang mee, was na was.


blog comments powered by Disqus