Buikspieren

Pilatus

Pilatus sluit hier nauw bij aan. Ook hier staat het opbouwen van kracht van je core, bij Pilatus, powerhouse genoemd, het bekken en de lage rug centraal. Pilatus heeft daarbij als extra, dat daar extra aandacht besteed wordt aan controle van de beweging tijdens de oefening en dat aan kracht en beweeglijkheid, gelijktijdig geoefend kan worden. De spieren die het dichtst bij het skelet liggen worden getraind zodat je lichaam beter gedragen wordt. Pilates doe je met spanning in de diepste buikspier, bekkenbodem en multifidus, de ademhaling verloopt diep en breed door de ribbenkast zodat je je powerhouse niet verliest. In één van de gidsen van de VPRO in mei 2013 kun je een korte geschiedenis van Joseph Pilatus vinden:

Pilatus

Joseph Pilatus

Een ziekelijk jongetje in 1883 geboren in Mönchengladbach dat gaat turnen om zijn lichaam sterk te maken. Een jongeman die naar Engeland vertrekt om daar als bokser en circusartist te werken, waar hij vanwege zijn Duitse nationaliteit geïnterneerd wordt als W.O. 1 uitbreekt. Hoe hij in het kamp op het Isle of Man gewonde medegevangenen traint, liggend op hun bed, en daarbij gebruik maakt van de bedveren. Hoe hij die uitvinding later toepast bij de ontwikkeling van zijn trainingsapparaten met veren waar hij het patent op heeft, met namen als de Reformer en de Cadillac. ln de jaren 20 vertrekt hij naar Amerika. Op de boot ontmoet hij de vrouw met wie hij tot het einde zal blijven, Clara, en met wie hij een eigen studio opent in New York, die ook tot het eind van zijn leven blijft bestaan. Hij sterft in 1967 in New York, 84 jaar oud”.

Zijn werk:

Joseph Pilates schreef twee boeken: „Returm to Life Through Contrology” en „Your Health”. ‘Contrology’ dat wil zeggen dat door controle, door een regie van de geest, je een sterk powerhouse kunt ontwikkelen: de buik en dan de diep liggende spieren, en rondom, ook de onderrug. Dat geeft een soepele ruggengraat en natuurlijke bewegingen — als bij een kat of bij een baby. Hij zet zich af (zo vroeg al, in de jaren dertig en vijftig) tegen al die geestarme krachttrainingen die je alleen maar dikke spierbundels opleveren maar geen gezond lichaam.