Tips voor lopen in de kou! De allereerste vorstperiode van Loopgroep Warnsborn

Voor het eerst dat de temperatuur voor een lange periode onder nul gaat. Na een lange tijd geen echte winter maar meer een natte periode lijkt het nu echt te gaan winteren. Een goed moment om stil te staan bij kleding, en dan speciaal tijdens de winterperiode. Met enkele tips.

Met meest belangrijke is eigenlijk, nog meer dan de temperatuur zelf, de wind. Met de wind moet je daarom het meest rekening houden met de richting.
Voor het eerst dat de temperatuur voor een lange periode onder nul gaat. Na een lange tijd geen echte winter maar meer een natte periode lijkt het nu echt te gaan winteren. Een goed moment om stil te staan bij kleding, en dan speciaal tijdens de winterperiode. Met enkele tips.

Met meest belangrijke is eigenlijk, nog meer dan de temperatuur zelf, de wind. Met de wind moet je daarom het meest rekening houden met de richting.

De Wind en richting:
Als je in de winter gaat lopen, ook als het niet vriest, moet je heel goed letten op de windrichting. Zorg ervoor dat je de eerste helft de wind tegen hebt, dat voorkomt dat je het te warm krijgt en gaat zweten. Op de terug weg zorg je ervoor dat je de wind van achteren krijgt en nu kun je het wel lekker warm krijgen. Zorg wel dat, je als je klaar bent, snel je huis ingaat en daar grotendeels je cooling-down doet.
Doe je het andersom, dan zou je een heel koude zware tweede helft krijgen tijdens de training.

Ook voor de kleding geldt dat je zodanig gekleed bent dat je tijdens het lopen niet te warm krijgt. Maar hou ook rekening mee dat je soms kunt terug vallen op een reserve laag die je bijvoorbeeld om je middel knoopt. Mocht je opeens moeten wandelen en nog ver van huis/bestemming zijn dan heb je altijd nog iets om aan te trekken.

En dan nu een een lijstje zoals je dat verder ook op internet kunt vinden. (Dit komt van de website voorkom blessures.)

Hardloop Kleding
De voordelen van het gebruiken van de juiste hardloopkleding die hoort bij het jaargetijde mag je niet onderschatten. Hoewel goede hardloopkleding over het algemeen niet goedkoop is, kun je er jaren plezier van hebben. Het handigste is om bij het samenstellen van je kleding uit te gaan van het drie lagen systeem. De drie lagen zijn:

Vochtafvoerende laag (functioneel t-shirt, beslist geen katoen, tenzij zomer! Maar neem dan als altijd een droge mee om te wisselen na afloop!)
Isolerende laag.
Wind- en waterwerende laag. (jack/broek)

Onderkleding De onderkleding vormt de eerste laag. Met thermische onderkleding zul je een stuk minder last hebben van een nat en bezweet bovenlichaam, omdat het zweet makkelijker wordt afgevoerd. Bovendien houdt het in de winter de lichaamswarmte vast. Wil je optimaal profiteren van thermische onderkleding, dan moet je uiteraard ook je bovenkleding aanpassen. Als je onderkleding wel vocht afvoert, maar je jack weinig vocht doorlaat, dan heeft het weinig effect.

Loopshirts
Ook wel jersey genoemd, zijn verkrijgbaar met lange, halflange en korte mouwen en ook zonder mouwen. In de dikte en het gebruikte materiaal is veel variatie. In de winter kan een loopshirt perfect als tweede laag worden gebruikt.
Een belangrijke eigenschap van een hardloopjack is dat het ademend is, omdat anders het vocht van je functionele onderkleding niet voldoende wordt afgevoerd. Een goed hardloopjack is bovendien winddicht en waterafstotend. De stof waarvan het jack gemaakt is, moet zo geweven zijn dat het wel transpiratievocht naar buiten, maar regendruppels niet naar binnen laat. Een duur, ademend hardloopjack in combinatie met een gewoon katoenen T-shirt heeft geen effect.

Hardloopbroek
De meeste hardlopers vinden het prettig om in een tight te lopen. Een tight is vochttransporterend en verkrijgbaar in diverse materialen en lengtes; kort, half lang en lang. Er zijn ook speciale wintertights, waarbij op de bovenbenen een iets dikker, geruwd materiaal wordt gebruikt, dat de warmte net iets beter vasthoudt dan de rest van de tight. Hierdoor krijgen de bovenbenen een betere bescherming tegen de kou. Let er alleen wel op dat de tight niet te strak zit, het beperkt je in je bewegingsvrijheid en je hebt dan niet het voordeel van het isolerende luchtlaagje.
Vind je het niet prettig om in zo'n strakke tight te lopen? Er zijn ook runningpants te koop, dit zijn wat ruimere broeken, gemaakt van het hetzelfde materiaal als het runningjack.

Sokken
Door speciale hardloopsokken te dragen wordt het vocht beter afgevoerd. Dit kan blaren voorkomen. Let er bij aanschaf op dat de sokken naadloos zijn. De duurdere hardloopsokken hebben hiel- en teenbescherming en zijn voorzien van een linker- en rechtervoet merkteken.
Handschoenen
Voor bescherming tegen de kou zijn er speciale hardloophandschoenen. Deze zijn wat dunner dan normale handschoenen. Voor echt koude omstandigheden zijn er thermische handschoenen.
Muts
Je verliest veel energie via je hoofd. Als het erg koud is kun je dus het beste een muts of een hoofdband dragen. Lichaamsdelen die erg gevoelig zijn voor de kou, zoals je lippen, gezicht en handen, kun je beschermen door ze in te vetten met vaseline.

Sport-bh
Voor de dames, en heeft niet alleen te maken met de temperatuur natuurlijk. Het is erg belangrijk om je borsten op de juiste manier te ondersteunen en te beschermen; vooral tijdens het sporten. Daar waar het uitkiezen van een “normale” bh al knap lastig kan zijn, is het vinden van een goede sport-bh een bijna onmogelijke opgave. Omdat er bijna dagelijks nieuwe sport-bh’s op de markt komen, wordt het bovendien steeds moeilijker om een gedegen en weloverwogen selectie te maken. Daarom in dit artikel een aantal tips voor het uitkiezen van de juiste sport-bh…

Sportcompressiekousen
Dit meer als een terzijde want niet standaard behorend of nodig bij de doorsnee sporter. Speciale sportcompressiekousen kunnen worden gedragen om trillingen op de kuiten te reduceren en het herstel zowel voor, tijdens als na het sporten te bevorderen. Hier is overigens geen wetenschappelijk bewijs voor. De druk van de sportcompressiekous is rond je voet het hoogst en wordt geleidelijk minder rond je kuit. Om dit per sporter te garanderen dat de juiste druk wordt gegeven is een goede meting nodig. De diverse sportcompressiekousen verschillen namelijk ook nog eens in druk. Trek de voetloze sportcompressiekous direct na het sporten uit in verband met mogelijke stuwing!

Mijn eigen voorkeur:
Mijn eigen kleding zoals ik dat zelf aan heb in vorstperiodes:
Extra functioneel hardloopshirtje, 1 met lange en 1 met korte mouwen, of als onderlaag een Odlo onderhempje. En een iets steviger trainingsjack. En als het echt flink vriest, een extra broek, twee leggings of 1 met daarover een lossere hardloopbroek. En ook belangrijk, vooral voor de wat kaler wordende man, een muts, houdt echt veel warmte vast. (Met warm weer juist erg belangrijk om niets op je hoofd te hebben want dat kan dan zorgen voor veel warmte verlies.)

En mocht je snel kleding willen kopen, bij Run2Day, krijg je 10 % korting als je zegt dat je bij Loopgroep Warnsborn/Albert Stoter loopt. Voor minder snelle oplossingen, regelmatig kun je voor een leuk bedrag sport kleding kopen bij de Lidl. Mochten ze weer een speciale hardloopactie hebben zal ik je dat zo snel mogelijk laten weten.




blog comments powered by Disqus