De rennende mens

Twee keer iets op tv over hardlopen, een documentaire (al geweest) en blijkbaar een serie (vanavond 19 okt.). De eerste, dankzij Seline daarvan op de hoogte gebracht. Kort de inhoud:

Deze BBC-documentaire onderzoekt een aantal recente sterfgevallen van jonge, ogenschijnlijke gezonde hardlopers. Wat doet hardlopen eigenlijk met ons lichaam? Is er iets mis met de manier waarop we deze sport bedrijven? En is de marathon eigenlijk wel gezond?


Je kunt deze documentaire nog tot vanavond (19-10-’14) bekijken op uitzending gemist.

En in de VPRO gids zag ik artikel naar aanleiding van een serie waarin de eerst aflevering gaat over hardlopen: in 4 maanden fit voor de marathon. Zondagavond 19.45 uur op Ned. 2. Het artikel vd VPRO zelf heet „De rennende Mens”. Kort samengevat:

Langdurig kunnen hardlopen is een typisch menselijk vermogen. Het ligt mede aan de basis van de menselijke cultuur. Meer over de rennende mens in De kennis van nu.

Als je verder leest lees je mijn mening, aanvullingen en tips vinden na aanleiding van deze programma’s en artikel.
voor42km.
Voor de marathon.
na42km
Na de marathon.
Twee keer iets op tv over hardlopen, een documentaire en blijkbaar een serie. De eerste, dankzij Seline daarvan op de hoogte gebracht. Kort de inhoud:

Deze BBC-documentaire onderzoekt een aantal recente sterfgevallen van jonge, ogenschijnlijke gezonde hardlopers. Wat doet hardlopen eigenlijk met ons lichaam? Is er iets mis met de manier waarop we deze sport bedrijven? En is de marathon eigenlijk wel gezond?

Je kunt deze documentaire nog tot vanavond (19-10-’14) bekijken op uitzending gemist.

Deze documentaire gaat over of hardlopen wel of niet gezond is. De maker van deze film doet dat, iets wat ik iedereen als variant van „don’t try this at home - doe dit niet bij Loopgroep Warnsborn”, maar ergens anders, ten zeerste afraad. De maker had nl. wel een basis conditie opgebouwd en zo tot rond een halve marathon gelopen maar nog nooit de hele. In de film gaat hij om de medische aspecten van hardlopen te onderzoeken, niet alleen zijn eerste marathon maar liefst 8 stuks lopen. Acht dagen lang, elke dag een afstand van ong. een marathon. Volslagen idioot natuurlijk.

In het programma worden wel belangrijke onderzoeken besproken, zoals:
  • Hartscreeming: elk jaar overlijden wel een aantal sporters tijdens hun sportbeoefening. Zelfs jongere sporters, één van de oorzaken kan het hart zijn. Daarom heeft bijvoorbeeld Italië als één van de weinige landen een verplichte hartscreening als je gaat sporten. In Nederland heet dat een hartfilmpje maken, maar voor een sporter is dat nog niet genoeg, ik zou voor een maximale hartinspanningstest gaan. En niet alleen de resultaten tijdens de inspanning zijn dan belangrijk, ook met name de herstelfase als je gestopt bent. ....je zou dus alle jongen mensen een harttest moeten geven....in Italië is dat al 30 jaar verplicht wat tot gevolg heeft dat sterfte bij 100.000 persoonsjaren het sterftecijfer van 4,6 teruggebracht heeft naar 0,4 %. Een vermindering van ± 90 %.
  • Gebruik van pijnstillers kunnen gevaarlijk zijn tijdens het sporten. Sommige mensen zijn nl. allergisch of overgevoelig voor sportsupplementen maar ook voor ibruprofen. In, gelukkig zeldzame gevallen, kan dat leiden tot de dood. Sommige, want uit onderzoek bleek dat bij de marathon van Bonn de helft van de lopers pijnstillers hadden ingenomen. Toch goed om te weten.
  • ....volgens de geïnterviewde directeur is artrose niet zozeer slijtage als meer een aandoening aan het hele gewricht dat leidt tot degeneratie van het kraakbeen dat het hele gewricht bedekt... bewegen is goed voor je knieën, ook hardlopen. Het is zelfs beter om dik te zijn en bewegen dan niet fit, mager, en een zittend bestaan te leiden. Het is goed voor je spierkracht en evenwicht, en voor de ‚positiezin van het gewricht” dat is dat het gewricht weet waar het zich in de ruime bevindt en zich daarvoor op bijv. een belasting kan voorbereiden. Kortom bewegen is gezond!
  • Dat astma en sporten goed „samengaan” blijkt uit het feit dat bijv. onder Olympische medaillewinnaars een naar verhouding zeer groot aantal astmatici zitten.

En in de VPRO gids zag ik artikel naar aanleiding van een serie waarin de eerst aflevering gaat over hardlopen: in 4 maanden fit voor de marathon. Zondagavond 19,45 op Ned. 2. Het artikel vd VPRO zelf heet „De rennende Mens”. Kort samengevat:

Langdurig kunnen hardlopen is een typisch menselijk vermogen. Het ligt mede aan de basis van de menselijke cultuur. Meer over de rennende mens in De kennis van nu.


Je kunt hier het hele artikel lezen.
Meest belangrijke wat in dit artikel staat is dat hardlopen, en dan met name lang hardlopen, uniek is voor de mens. Geen enkel ander dier houdt dat zolang vol. En geen ander dier is daar zo goed op gebouwd.

  • Onze voeten hebben een specifieke, op lopen toegesneden anatomie.
  • Speciale zweetklieren houden ons koel.
  • Daarom zijn wij ook de „naakte aap”. Zo goed als zonder haar.
  • En de menselijke intelligentie.

Dit zorgde er voor dat de mens als jager kon overleven. Door langdurig achtereen, soms dagenlang, de prooi te achtervolgen. Als je mooie verhalen wilt lezen, een leuk Sinterklaas of Kerst cadeau misschien?, kan ik je het boek van Thor Gotaas aanraden. Thor is een Noorse kenner van volksculturen en van atletiek. In het boek Hardlopen, een wereldgeschiedenis geeft hij een selectieve wereldgeschiedenis van het lopen, vooral van de lange afstanden. mooi het verhaal van hardlopen bij de Inca’s in Zuid-Amerika. Die hadden een netwerk van renners als boodschappers door hun hele rijk opgezet. („In Peru waren er estafettelopers die berichten tot wel tweehonderd vijftig kilometer per dag lieten reizen en verse zeevis naar de opper-Inca in het binnenland vervoerden&rdquoWinking. En van een hardloper in de tijd van rond 1850 in twee weken tijd van Parijs naar Moskou liep. Niet alleen de oudheid ook het moderne hardlopen komt aan bod.
hardlopenThor
Misschien dat enkele aspecten ook in dit programma te zien zijn. In ieder geval gaat het programma over om hoe je in 4 maanden tijd, aan de hand van de wetenschap, fit (klaar) kunt maken voor de marathon. Net als 8 keer een marathon lopen in 8 dagen raad ik dit trouwens niet aan. Zal daar een anderhalf tot 2 jaar voor uittrekken. Zeker als je na die marathon nog door wilt lopen. Misschien dat ik na afloop van het programma nog wat ga toevoegen aan dit bericht. Want ben natuurlijk benieuwd wat er allemaal in voorkomt! Zal zeker nog even de link voor uitzendinggemist nog plaatsen! Kun je het alsnog bekijken!


blog comments powered by Disqus