Les 3 en les 4 beginners gestart in mei.

Dinsdag 7 juni was het tijd voor les 3 gedaan voor de nieuwe beginners groep.

De-kracht-van-de-gedachte

Waar we deze les vooral aandacht aan hebben besteed is aan de trippling en skipping en daarna deze twee zelfs al gecombineerd. Andere aandachtspunt was de kracht van de gedachte. Een oefening in wat het betekent als je iets met gerichte aandacht uitvoert. In lopen kun je dat ook toepassen, door voordat je zelf vertrekt, al zien weglopen, en in gedachte je zelf achterna lopen. Je zult zien dat het dan bewuster en een betere uitvoering van je loopbeweging krijgt.


Ook hier aandacht voor de punt van waar je je zwaartepunt houdt (ligt ± 10 cm onder je navel) tijdens het lopen. Zet je dat in voor loopbeweging of doe je er niets mee? Ga je vanuit je enkels licht vooroverleunen dan kun je dat inzetten door gebruik te maken van de zwaartekracht. Belangrijk dat je daarbij zeker niet vooroverbuigt vanuit je heupen. En als je dit doet met een hoge pasfrequentie dan kun je dit optimaal inzetten. De kans is dan heel groot dat je veel meer met souplesse gaat lopen!

Het wordt uitgebreider uitgelegd op de website van natuurlijk lopen. Ook vind je daar hoe verschillende loopvatiaties dat in hun verschillende lopenstijlen invullen. Zoals Pose en Chi-Running.

Bijzonder eraan is dat deze opvatting, nadat hij in het lopen een poos weg is geweest, al oud is. Zo komt bijvoorbeeld de 40 passen, over 10 meter in 13 seconden oefening uit les 2 van Gordon Pirie, de vroegere houder van het wereldrecord 5 km.

Van hem komt dan ook de stelling:

De eerste is de vuistregel dat je altijd een hogere pasfrequentie moet aanhouden dan die waar je van nature toe geneigd bent. Het juiste hardlooptempo voor mensen is tussen de drie en vijf stappen per seconde.

Met dank aan Herman Lenferink, trainer AV Phoenix, uit Utrecht die het vertaald heeft in zijn artikel.

Gordon Pirie’s ‘Hardloopwetten’

1. – Hardlopen met een goede techniek (zelfs op getrainde blote voeten), op elke ondergrond, is blessurevrij.

2. – Hardlopen is gelijk aan springen door de lucht, elastisch landen op de voorvoet met een gebogen knie (met als resultaat geluidloze voeten). Bij landing moet de voet direct onder het lichaam zijn. (Wandelen is landen op de hielen met een recht been).

7. – Armkracht is direct proportioneel met beenkracht.

8. – Een goede houding is essentieel voor hardlopen. (Buig niet naar voren!).

9. – Snelheid doodt uithoudingsvermogen; uithoudingsvermogen doodt snelheid.

11. – Statische rekoefeningen leiden tot blessures!

12. – Hardlopen is gelijk aan buiten adem zijn, ademen door de mond is dus noodzakelijk (vandaar de bijnaam “Puff Puff Pirie") &rdquoWinking.

Vooral 6 is dus voor ons belangrijk:

6. – Het juiste hardlooptempo voor mensen is tussen drie en vijf stappen per seconde.

Die leidt ook weer, met alweer dank aan Herman Lenferink, de volgende aanbeveling:

Deze praktische aanbeveling vertalend, zou je bijvoorbeeld kunnen beginnen met het lopen van 10 meter in 13,33 seconde (66,66 / 5) waarin je 40 passen maakt (20 per been) of 20 meter in 26 seconden waarbij je 80 passen maakt (40 per been).

Dit alles van Pirie is ook terug te vinden in zijn -postume- verschenen boek, "RUNNING FAST AND INJURY FREE". Je kunt dit boek gratis downloaden op internet maar natuurlijk ook hier!

Bij de vierde les hebben we voor de eerste keer een andere route genomen dan het 800 m. rondje Som en Okken. In 2 groepen hebben we de training door het bos en over de hei uitgevoerd. Het was de bedoeling dat de beide groepen de zelfde route zou lopen maar dat liep toch net iets anders. Om te zien waar de andere groep gelopen heeft hier alvast de route van groep, laten we zeggen "Noord!" De route van "Groep Zuid" wordt later nog bijgevoegd!

route-dinsdagGroepNoordzuidgroep

Of kijk zelf even op Runtastic! En op nog eens Runtastic!

Je kunt meteen het verschil zien tussen een Garmin vastgelegde route en die van Runtastic als app op een Iphone. Die laatste is, zielig voor mij, veel minder nauwkeurig terwijl die van Garmin dus veel mooier langs de lijnen van de kaart gaat.

En dit hebben we ook nog even gedaan, op een speelse manier bezig zijn met de warming-up!
Wegoefening2


blog comments powered by Disqus