De verschillen tussen Chirunning en Pose techniek

Afgelopen weken ben ik de verschillende technieken van hardlopen aan het uitleggen bij de beginnersgroepen. En vooral het verschil tussen deze twee. Zodat uiteindelijk de beginners voor hun zelf de meest interessante onderdelen in haar of zijn eigen stijl kan toepassen. Als er verschillen zijn, zijn er natuurlijk ook elementen die ze samen gemeen hebben. Laten dat nou ook net de meest belangrijke elementen zijn. Mijn doel is om mijn lopers met name deze gemeenschappelijke elementen aan te leren. Dan zijn de belangrijkste basis vaardigheden aangeleerd en kan vanuit deze basis zelf gekozen worden voor 1 van deze twee of wie weet een derde techniek.

Dit wordt een blog in drie delen, in dit deel eerst de achtergrond, deel 2 de overeenkomst en bij het laatste deel de verschillen. Nu dus de achtergrond:

ChiRunning
Danny Dreyer is de grondlegger van de ChiWalking en ChiRunning techniek. Als fervent T’ai Chi beoefenaar paste hij de principes uit de T’ai Chi toe tijdens hardlopen. Zo ontstond een techniek waarbij blessurevrij en efficiënter hardlopen centraal staat. De belangrijkste principes uit de T’ai Chi en hun toepassing op hardlopen worden hieronder toegelicht.
posture
  • Als hardloper heb je te maken met 2 krachten: de kracht van de weg die op je afkomt en de zwaartekracht. Stem je je techniek niet af op deze krachten, dan resulteert dat in impactkrachten tijdens je landing en gebruik van spierkracht om jezelf omhoog en vooruit te bewegen. In ChiRunning benut je deze krachten juist: Ga mee met de krachten om je heen.

  • In ChiRunning werk je aan een sterke kern met daar omheen ontspanning. Je zorgt voor een stabiele romp en rechte lichaamshouding, terwijl je streeft naar maximale ontspanning in voeten, enkels, benen, schouders en armen. Het principe van: Naald in watten. “‘Naald in watten'
    Dit is het beeld van een stalen naald in een bolletje watten: een sterke kern en een zachte buitenkant. Bij ChiRunning werk je aan een krachtig centrum aan de ene kant en ontspanning in de ledematen aan de andere kant. Hoe meer je je benen kunt ontspannen, hoe gemakkelijker je loopt.”

  • Veranderingen – en zeker veranderingen in je looptechniek - kun je niet van de één op de andere dag onder de knie hebben. Het is belangrijk om je te realiseren dat het werken aan het verbeteren van je techniek tijd en geduld vergt. Neem deze tijd en volg het principe: Geleidelijke vooruitgang.

ChiRunning heeft wat betreft de sterke kern, veel gemeen met Pilatus, Pilatus gaat ook uit van een sterk en goed ontwikkelde „CORE”. Je Powerhouse, het gebied van je heup tot aan je borstkas. Het gebied waar in het midden ook je lichaamszwaartepunt zit.

Pose Running
span1of5_s-pose
De Pose methode is een looptechniek die is ontwikkeld door de Russische bewegingswetenschapper Dr. Romanov. De techniek zorgt er voor dat je efficiënter loopt door het gebruik van de krachten waar je automatisch mee te maken hebt tijdens het hardlopen, zoals de zwaartekracht, de grondreactiekracht en de elastische spierkracht. Door een betere looptechniek, loop je sneller en met minder blessures.

Meer over Romanov, in een artikel van Herman Lenferink over hardloopstellingen van Wilt, Pirie en Romanov.
De belangrijkste kenmerken van Pose:
• Lichaamspositie in S-vorm met licht gebogen knieen
• Voorover hellen vanaf de enkels om gebruik te maken van de zwaartekracht
• Non-afzet; voeten onder je heupen omhoog trekken (niet achter je billen)
• Landen op de bal van je voet, onder het zwaartepunt van je lichaam

Veel van wat ik hier boven staat komt uit een goed geschreven artikel van Henny Brouwer van de Hunzerunners, van de website van Slimlopen. of van de website NatuurlijkHardlopen.

blog comments powered by Disqus